KURS PEDAGOGICZNY dla instruktorów praktycznej nauki zawodu
Cel i korzyści
- Uzyskanie przez absolwentów kursu wymaganych kwalifikacji pedagogicznych do prowadzenia praktycznej nauki zawodu z uczniami i młodocianymi pracownikami realizującymi program nauczania danego zawodu w zakładach pracy bądź w rzemiośle.
- Nabycie kompetencji pedagogicznych do prowadzenia szkoleń
* Jego ukończenie jest warunkiem przyjmowania stażystów i praktykantów w zakładach usługowych, zakładach produkcyjnych, placówkach służby zdrowia, jednostkach administracji publicznej, samorządu terytorialnego i innych.
Zajecia z psychologii, pedagogiki i metodyki oraz praktyki metodycznej. Kurs kończy się egzaminem wewnętrznym.
Metodyka kursu: zajęcia realizowane są w formie wykładów multimedialnych, warsztatów, ćwiczeń, prezentacji oraz konsultacji indywidualnych. Każdy uczestnik otrzymuje autorskie materiały dydaktyczne oraz wykaz lektur uzupełniających.
Po zakończeniu kształcenia absolwent kursu:
- posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalająca na rozumienie procesów wychowania i nauczania;
- posiada wiedzę z zakresu metodyki popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu;
- posiada umiejętności niezbędne do realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych instruktora praktycznej nauki zawodu;
- umiejętnie komunikuje się z różnymi odbiorcami
- jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań dydaktycznych i wychowawczych wynikających z roli instruktora praktycznej nauki zawodu.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22.02.2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2019 r. poz. 391 )
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19.03.2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 652)
Absolwenci kursu uzyskają kompendium wiedzy oraz nabędą umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i metodyki nauczania
w tym m.in.:
- Podstaw prawnych i warunków kształcenia w zawodzie
- Roli instruktora-szkoleniowca, autodiagnozy, możliwości i ograniczeń
- Wybranych zagadnień pedagogiki
- Psychologicznych podstaw uczenia się
- Komunikacji interpersonalnej
- Podstaw dydaktyki
- Uczenia się w grupach
- Aktywnych metod w nauczaniu
- Technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu
- Diagnozowania potrzeb szkoleniowych
- Metod ewaluacji szkoleń
- Zasad przygotowywania materiałów dydaktycznych
Kurs kończy się egzaminem wewnętrznym (organizowanym przez ZEM).